2013. szeptember 8., vasárnap

Sokadik X-faktor

Tegnap ment le az X-faktor első adása, nem, nem az élő, csak ez a mutassuk meg miből élünk részek első fejezete. Hát előre jósolni nem akarok, mert az mégis túlzás lenne, de a mostani felhozatalhoz hozzászólnék. Van akinek jó hangja van és van akinek nem. Ennyi ezen nincs mit szépíteni, bár egy-két hang olyan volt számomra mint a kemoterápia (hullott a hajam). Úgyhogy úgy gondoltam majd véleményt akkor formálok, ha már tényleg elkezdődik. De addig is itt van az az elemzés/kritika, amit a tavalyiról írtam:

Az X-faktor egy ma már mindenki számára ismerhető tehetségkutató. Hogy konkretizáljam, olyan énekeseket keresnek akikben benne van az a bizonyos x faktor, tehát tehetségesek. Négy mentor van, Keresztes Ildikó, Nagy Feró, Malek Miklós és Geszti Péter, akiknek van egy-egy csapatuk és őket készítik fel, majd persze bírálják. Végül pedig a közönség szavazata alapján jutnak tovább.
Sajnos úgy látszik, hogy az idő múlásával egyre kevesebb az emberekben ez az „x faktor”, mert az idei év elég gyatrán alakul az RTL számára (vagy az emberek inkább a konkurens csatornához húznak). Az első két széria még jó volt. Volt sok csiszolatlan gyémánt, akikből végül lett valaki és pont emiatt volt jó a verseny. Persze egy győztes volt, de egy szériából több embernek is valóra vált az álma. Az egész eddig úgy alakult, mint valami rózsaszín történet. A műsor ment, a konkurens csatorna legyőzve ebben az időszakban, minden úgy működött ahogy kellett. És aztán jött a fekete leves...
Minden X-faktor ugyanúgy épül fel. Az első pár adásban, a válogatókon, szinte mindenkit leadnak, de főképp azokat, akik viccesek. Ezt ügyesen átvették a Megasztártól, de meg kell, hogy mondjam, hogy az első évben nem voltam hajlandó megnézni ezeket. Persze jót lehet röhögni azokon a szerencsétleneken, akikről senki nem tudja, hogy mi az istent keresnek ott. Úgyhogy felállítottam pár elképzelést. Ezek az emberek vagy azért vannak ott, mert pénzt kapnak ezért vagy ami valószínűbb: elvesztettek egy fogadást és ez volt érte a szívatás. A másik bajom meg, hogy egy „tehetség kutatóban” miért nem a tehetségekre fókuszálnak rögtön? Én tehetségeket akarok látni, nem pedig „ezeket”! Lehet mondani, hogy kapcsoljam ki az agyam, mert ezeken csak röhögni kell és kész, de nem! Ha kikapcsolom az agyam, azt úgy hívják, hogy kóma. Nem Showder klubbot akarok, hanem egy jó énekest látni és hallani.
A nagyobb probléma viszont, hogy olyan emberek jutottak tovább, akikről már az első fordulóban kiderült, hogy nem itt a helyük. Sajnos lehet, mondani, hogy ilyen csapat jött össze idénre, de ez nem kifogás mindenre és nem ez az egyetlen probléma. Szerintem a versenyzők minősítik a mentorukat is. Annyi a különbség, hogy végül a versenyzőnek fog égni a pofája. De nem kell ennyire pesszimistának lenni! Itt is vannak tehetséges énekesek, jó előadások, izgalom. Igen, itt is megvan mindenkinek a kedvence, akinek szurkol. Ezek igazak is lehetnének, viszont ez így nem teljsen igaz. A valóság ugyanis olyan, mint egy romló félben lévő alma. Az elején még szép meg ízletes, most már viszont olyan, mint amin csak látszik, hogy „ja, ez egy alma volt”. Helyenként olyan vállalhatatlan produkciókat láttam, hogy egyszerűen nem hittem a szememnek. És itt most nem arról van szó, hogy én az adott műfajt vagy embert nem szeretem, hanem, hogy az a valami, amit a színpadon művelt borzasztó volt.
Három embert kapásból nem értettem, miért vannak benn. Az egyik a PJZ két ,nevezzük őket énekesnek, a másik Zámbó Krisztián. A PJZ-re sokan mondták, hogy viccesek, meg jók... de igazából ez mire elég? Elárulom: semmire. Amit előadtak, abból semmit nem lehetett érteni. Állítólag rappeltek, de egy rapp-ben fontos a szöveg, a mondanivaló és itt elbukott az egész számomra. Talán nagy Feró mondta, hogy ilyenek még nem voltak az X-faktorban. Én erre csak annyit mondok, hogy ufókat sem hallottam még beszélni, mégsem hívnám meg őket magamhoz egy buliba. A másik bajom a kiállásukkal volt. Egy szikra értelem nem tükröződött az arcukról. Van az a jelenet, amikor megtudják, hogy mehetnek az élő show-ba. Az általános reakció az, hogy ujjongva örülnek, ugrálnak, ölelkeznek, stb. Ezek meg amikor ezt megtudták, egyszerűen felálltak és néztek bambán, majd megpróbálták megtalálni a kijáratot, amin bejöttek, hozzáteszem nem sok sikerrel. Erről mindig az a kísérlet jut eszembe, ahol az egereknek kell kitalálniuk a labirintusból. Csak nekik nagyobb sikerrel jár.
Zámbó Krisztiánra meg nehéz mit mondani. Akik szeretik, nagyon szeretik, a többiek utálják. Véleményem szerint tud énekelni a saját hangsávjában. Azon kívül meg tehetségtelen. Talán az irritál, hogy ott van körülötte ez az egész Jimmy ügy és ettől igazából inkább már celeb lesz, mint énekes. Már a válogatón megbukott, mégis továbbjuttatták. És lényegében ez az ő szerepe ott. Állandóan drámázik valamin, sajnáltatja magát és ezt nem kéne hagyni. Első sorban nem miattam, miatta. Ezzel magát minősíti. Az apját, bár sosem volt a kedvencem, elismerem. Nagyon jól tudott énekelni. A fia viszont állandóan az apja után koslat, miközben az állítja, hogy nem akar az árnyékában élni. A hangjára meg azt mondom, hogy nem ide való. Itt hétről-hétre más féle dalt kell elénekeli. Ő viszont egy stílusban jó. Ergo nincs itt keresnivalója. Legutóbb előadta Tina Turner Goldeneye című számát, ami felért egy tömegpusztító fegyverrel. Olyan rosszul, hagy ne fogalmazzak csúnyábban, adta elő, amit korosztálytól függően máshogy jutalmaznak. Az óvodásoknak még elnézik, de a felnőtteket már inkább jól megverik ezért. Az egész hamis volt, esetlen és béna. Aki erre azt, mondja, hogy jó, annak azt kívánom, hogy hallgassa élete végéig. Végül tovább jutott, ami újabb kérdéseket vet fel. Nem merném azt állítani, hogy manipulálták a szavazatokat, mert nincs rá bizonyíték. Viszont erős a gyanú, hogy Jimmy rajongói állnak a háttérben, akik már nem is nézik, mi folyik a színpadon. Valamint a csatornának is jól jön, hogy van valaki aki körül állandóan botrány van.
A többi előadóra csak azt mondom, hogy átlagosak. Nem igazán nyújtanak semmit. Ott vannak, de nem látom, hogy olyan nagy tehetségek lennének. Persze mindegyik nyújt valamit. Vagy jót vagy rosszat vagy csak megnevettet, mint például Szabó Dávid, aki ledobta az ingét, hogy megmutassa a szépen megrajzolt kockahasait. És ez az a pont, ahol azt mondom, hogy ha ilyenek kellenek egy produkcióhoz, az már nem jó. De ide tartozik Csobot Adél és a feszes piros lakk ruhája, ami talán arra szolgált, hogy eltérítse a figyelmet szörnyű hangjáról. Sajnos az a baj, hogy ahelyett hogy arról írnék, hogy ki mennyire jó volt, szinte csak negatívumokat tudok írni. Egyik barátom azt mondta, hogy hála a gazdasági válságnak, csak jó énekeseket fogunk hallani, mert ők megérik a pénzüket, a többire nem szórják el. Hát úgy tűnik, hogy a válságnak vége...
Két énekes van viszont, akik tényleg jók. Oláh Gergő és Antal Tímea. Mindkettőnek van kiállása és jó a hangja. Főleg Oláh Gergőnek. Látszik, hogy színpadra született és mindig hozza a formáját. Antal Tímea is jó, bár neki van, hogy egy picit hullámzik a teljesítménye. Ezekből kéne több és akkor tényleg jó lenne ez a műsor. Ha van isten, akkor egyikőjük nyeri meg.
A mentorok talán már akkor elkövették a hibát, mikor beválasztottak olyan embereket, akiket nem kellett volna. De ha már megtörtént, akkor ne parasztvakítással próbáljanak javítani a műsoron, hanem tényleg tanítani nekik valamit az éneklésről, előadásmódról. Király L. Norbert sem volt jó énekes, mégis egy olyan figurát hozott, amit sokan megszerettek. És ha tudják, hogy James Bond számokat szinte senki nem tud közülük jól elénekelni, akkor szánják meg a közönséget és ne ezt állítsák fel akadálynak.
Lehet itt még javítani meg csiszolgatni, de ez a széria eléggé lejáratta az X-faktort. Talán legközelebb megtalálják a hangokat és születhetnek újabb megasztárok.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése